Jane Eyre

Har precis sett den nya Jane Eyre film, regisserad av Cary Joji Fukunaga, med Michael Fassbender och Mia Wasikowska. Jag gillade den, filmen  har en intressant sammansättning av ljus, musik och rörelse av kameran. Berättelsen i sig känner jag  jag väl till eftersom jag läst boken och såg BBCs miniserie från 2006. Men vad regissören Cary Fukunaga gör är att han tar en välkänd berättelse och göra den till något nytt och uppfriskande. Och för mig kändes det som om historien berättades för första gången. Mia Wasikowska är underbar som Jane och Michael Fassbender som Mr Rochester är nästan lika bra som Colin Firth’s Mr Darcy. Han är mörk men samtidigt mjuk i sitt språk och du bara önskar att du en dag kommer att träffa din Mr Rochester. Jag gillade filmen helt och hållet och jag hoppas att när det är dags, så kommer du också gör till. Eftersom Jane Eyre är och kommer alltid att vara en av de finaste historier som någonsin berättats.

Just saw the new Jane Eyre movie by Cary Joji Fukunaga, with Michael Fassbender and Mia Wasikowska. I really liked it, it had an intresting composition  of lightning, music and the movement of the camera. The story in it self is i know because i read the book and saw BBCs mini series from 2008. But what director Cary Fukunaga did was to take a well known story and turn it into something new and refreshing and for me it felt like i watch the story for the first time. Mia Wasikowska is wonderful as Jane and Michael Fassbender’s Mr Rochester rivals Colin Firth’s Mr Darcy. He’s dark and soft spoken at the same time and you just wish that you someday will meet your Mr Rochester. I enjoyed it fully and i hope when the time comes that you do to. Because Jane Eyre is and will always be one of the finest stories ever told. 

Emma

Kommentera

